Relaxační a imaginativní techniky

Mezi nabízené relaxační techniky patří: koncentrační cvičení, dechová cvičení, Jacobsonova progresivní relaxace a autogenní trénink.

Podstata koncentračních cvičení spočívá v systematickém nácviku zaměření se na nějaký objekt různého charakteru. Pravidelný nácvik dechových cvičení pak vede ke schopnosti rychlého uvolnění se a prohloubení efektu odpočinku. Jacobsonova progresivní relaxace se využívá při prevenci nebo jako součást terapie při onemocněních, která způsobuje stres, napomáhá úlevě při migrénách, bolestech, psychosomatických onemocněních a podpůrně i při léčbě závislostí. Autogenní trénink představuje techniku, která umožňuje zotavení, uklidnění, samoregulaci "bezděčných" tělesných funkcí (např. krevního oběhu), zvyšování výkonnosti (koncentrace, paměť) či odstranění bolesti. Cílem autogenního tréninku je dosažení dokonalého uvolnění, intenzivního tělesného i duševního odpočinku, osvěžení a obnovení sil. Dále napomáhá ke zklidnění ve stresových situacích, klidní emoce, výkyvy nálad, osvobozuje od rušivých podnětů a pomáhá při odolnosti proti nim.

Imaginativní techniky jsou využívány cíleně, provádějí se v relaxovaném stavu, různě strukturovaným způsobem. Cílem těchto metod je dosažení celkové osobnostní změny. Je s nimi možné pracovat individuálně nebo ve skupině.